Popjunkien

Kopplingen mellan hjälpverksamhet och dokusåpor

Nej, jag tycker inte att det finns en tydlig koppling. Därför tycker jag Lions senaste annons är ganska fel ute med rubriken:

”Vi vet inte sÃ¥ mycket om Idol, Paradise Hotel och Big Brother. Men desto mer om vad en toalett kan betyda pÃ¥ ett pojkhem i Viljandi”.

Och sedan inledningen av annonsen:

”Vad är viktigast: Att se nittonde avsnittet av senaste dokusÃ¥pan i TV eller att se tvÃ¥ ögon som ler för första gÃ¥ngen pÃ¥ veckor, i verkligheten.”

Jag förstÃ¥r vart de vill komma – dagens ungdom är lat och tittar för mycket teve. Samma lata ungdom skulle kunna lägga tevetiden pÃ¥ att hjälpa människor i nöd.

Men: jag tycker inte att det handlar om samma typ av tid. Jag tror inte att den genomsnittlige dokusÃ¥patittaren har sämre koll pÃ¥ fattigdom och uselhet i världen än nÃ¥gon annan. DokusÃ¥patittaren kanske till och med tillhör en kategori som har ett större engagemang än nÃ¥gon annan. Jag misstänker att det inte finns nÃ¥gon statistik i ämnet sÃ¥ jag bara spekulerar, jag vet inte. Vad jag däremot tycker mig veta är att hela annonsen andas det vanliga ”näe, jag tittar inte sÃ¥ mycket pÃ¥ teve, det är mest skräp nuförtiden” dvs det underförstÃ¥dda föraktet gentemot lättare underhÃ¥llning som personifieras extra mycket hos nÃ¥got äldre generationer.

För varför skulle det vara sämre att vara insatt i vem som deltar i Big Brother än att veta namnet på alla kuskar, hästar och bästa-tider i kvällens Dagens Dubbel? Lär ju vara många många fler som lägger all sin extratid (och en massa pengar som kunde gå till insamlingsbössor!) på trav än de som tittar på någon enkel dokusåpa.

Men det skulle nog inte vara lika självklart att skriva samma typ av annons på tema travsport.

”Vi vet inte sÃ¥ mycket om V75, Dagens Dubbel eller Stig H. Men desto mer om vad en toalett kan betyda pÃ¥ ett pojkhem i Viljandi”.

Se annonsen här (PDF). Sidan tre.

Dela: Facebook  Twitter 

3 kommentarer till Kopplingen mellan hjälpverksamhet och dokusåpor

  1. Hanna skriver:

    Jättebra inlägg

  2. Researcher skriver:

    Lions dissar dokusåpor i kampanj
    Mitt liv som populärkultursjunkie uppmärksammar en annonskampanj från Lions som jämför dokusåpor och hjälp till fattiga – utgångspunkten verkar vara att det är slöseri att titta på TV, specifikt på dokusåporna.

    Synd. Det vinner man knappast några …

  3. Fossil skriver:

    MÃ¥lgrupp, för bövelen! Tänk ”mÃ¥lgrupp”!

    Vem är troligast mest empatiskt förmögen, en förslappad dokusÃ¥patittare utan liv eller en spelmissbrukare med ägarandelar i travhästen ”Slaughter’s Delight IV”

    Vi vet inte sÃ¥ mycket om bloggar, ironi och übermenschfasoner. Men… etc.

    Blir det nå pengar på det?

Kommentera